Malldiskussion:en-subst-o
Nytt ämneUtseende
Senaste kommentaren: för 17 år sedan av Dodde
Ska denna mall användas även för ord som slutar på sh eller ch? Jag kan bara tänka mig bitch's som singular genitiv, och inte bitch'. "85" 10 juni 2008 kl. 20.17 (CEST)
- Instämmer, det heter exempelvis bitch's och slash's, se och . Jag tror detta är genomgående, och mallen bör därför inte användas för sh och ch. Men varför skulle man använda denna? /Natox 10 juni 2008 kl. 20.24 (CEST)
- Böjningarna uttalas olika, men böjs likadant. Jämför nedan:
| Grundform | Singular genitiv | Plural nominativ | Plural genitiv |
|---|---|---|---|
| bitch | -'s | -es | -es' |
| hero |
- "85" 10 juni 2008 kl. 20.35 (CEST)
- Bitch och slash slutar med sibilanter och ska väl använda
{{en-subst-s}}. Det ger två alternativa genitivformer i singular, bitch' och bitch's respektive slash' och slash's. Detta är vad som utgör skillnaden mellan{{en-subst-o}}och{{en-subst-s}}. ~ Dodde 10 juni 2008 kl. 23.21 (CEST)- Jag är själv osäker på om bitch', och slash' är pluralformer i engelska språket. Jag kan ej minnas att jag har sett dem. "85" 11 juni 2008 kl. 09.10 (CEST)
- Jag är inte heller helt säker. Ska titta djupare i detta senare idag/kväll. Hinner inte just nu. ~ Dodde 11 juni 2008 kl. 09.45 (CEST)
- Jag är själv osäker på om bitch', och slash' är pluralformer i engelska språket. Jag kan ej minnas att jag har sett dem. "85" 11 juni 2008 kl. 09.10 (CEST)
- Bitch och slash slutar med sibilanter och ska väl använda
- "85" 10 juni 2008 kl. 20.35 (CEST)
- Jag skulle väl aldrig säga "bitch'", för det låter väldigt konstigt. Jag vet inte hur man gör officiellt, men jag har väl som 85 aldrig sett det heller. //Skal 11 juni 2008 kl. 09.47 (CEST)
- Samma fråga gäller förstås alla [tch]-ord, bitch, watch, stretch, respektive alla [sh]-ord... Men inget så lätt att söka på Google då Google inte tar med '-tecknet i sökningen. ~ Dodde 11 juni 2008 kl. 09.52 (CEST)
- Jag skulle väl aldrig säga "bitch'", för det låter väldigt konstigt. Jag vet inte hur man gör officiellt, men jag har väl som 85 aldrig sett det heller. //Skal 11 juni 2008 kl. 09.47 (CEST)