Malldiskussion:eo-subst-test
Nytt ämneUtseende
Senaste kommentaren: för 18 år sedan av Skalman
Förstår inte varför eo-subst inte kan följa samma struktur som alla andra liknande mallar? Detta två-ord=, vad innebär det, och varför behövs det tillägget? Är det inte bättre att _om_ ett sådant tillägg verkligen behövs att det sköts med en separat mall isåfall? ~ Dodde 10 juni 2008 kl. 23.08 (CEST)
- Du har nog rätt i att det bör skötas i en separat mall. :-)
- Anledningen är att ord som blua cirkuo böjs bluaj cirkuoj i plural (dvs. j på två ställen). Vad borde den mallen heta? //Skal 11 juni 2008 kl. 08.10 (CEST)
- Behövs cellspecifika parametrar i mallen? Tanken är ju att den bara ska hantera två-ords-substantiv (och det finns inga oregelbundna ord på esperanto), så det är lockande med syntaxen {{eo-subst-...|ord1|ord2}} ist.f. {{eo-subst-...|ord1=ord1|ord2=ord2}}. Eller? //Skal 11 juni 2008 kl. 08.14 (CEST)
- Hittills har vi sagt att två-eller-flera-ords-uppslag inte är nödvändigt (eller önskvärt) heller för den delen att skapa mallar för, för att det skapar röda länkar till uppslag vi inte ens vill ha. (Teoretiskt mallar för två-ords-uppslag utan länkar, hade varit ok) Diskussionen har förts också i samband med partikelverb och participbildning av detta, bl.a. ~ Dodde 11 juni 2008 kl. 09.57 (CEST)
- I esperanto ser jag väldigt liten skillnad mellan en-ords- och två-ords-ord. Men visst – det kanske är dumt iaf, så får man det mer enhetligt. //Skal 11 juni 2008 kl. 10.05 (CEST)
- För enhetlighetens skull kanske vi borde skippa två-ords-orden... //Skal 14 juni 2008 kl. 17.06 (CEST)